Deze reis is georganiseerd door Aktiva Tours voor meer informatie klik op de button

We verbleven in Hotel Wyllandrie *** aan de rand van Ootmarsum. Voor meer informatie over het hotel klik op de button

Ootmarsum is een stadje in Twente. Rond 1300 werden aan Ootmarsum stadsrechten verleend. Tot 2001 vormde Ootmarsum met enkele omliggende buurtschappen de gemeente Ootmarsum. In 2001 is de gemeente Ootmarsum met de gemeenten Denekamp en Weerselo gefuseerd tot de gemeente Dinkelland.

Van 24 april tot en met 28 april opnieuw een succesvolle wandelweek gehad met een leuke groep enthousiaste wandelaars, georganiseerd door Aktiva tours en waar ik de reisleider bij heb mogen zijn. Prachtig weer en in de avond gezellig met z’n allen gekaart en een muziek kwis gespeeld, iedereen is voldaan op donderdag weer huiswaarts gegaan met leuke herinneringen en nieuwe energie voor de komende weken.

Anne-Marie van Velsen heeft deze prachtige foto’s gemaakt tijdens onze wandeldagen!

Dag 1
Rondje Ootmarsum (ca. 8 km)

Vanuit ons Hotel Wyllandrie hebben wij een rondje Ootmarsum gelopen, ongeveer 8 km, daarna zijn wij via ons hotel richting het Centrum van Ootmarsum gelopen en hebben wij gelukkig met mooi weer kunnen genieten van een heerlijke versnapering op het terras bij de NH kerk. Rond half 6 is iedereen weer richting het hotel vertrokken omdat om 18.00 uur ons diner op de  kamer werd geserveerd.

Dag 2
Ootmarsum – het Springendal (ca. 20 km)
Wederom zijn wij vanuit ons Hotel vertrokken naar het Springendal. Helaas vandaag is het weer ons minder goed gezind. Maar ondanks het slechte weer en af en toe een flinke plensbui hebben wij genoten van de mooie natuur en het Springendal, onderweg hebben wij nog de mogelijkheid gehad om op een terras bij een zorgboerderij te lunchen. Hierna heeft een gedeelte van de groep het laatste deel een terras in Ootmarsum opgezocht en een ander gedeelte de oorspronkelijke route afgelopen. Iedereen kwam moe en voldaan weer in het hotel aan.

Dag 3
Drie bergen en de Manderheide (ca. 18 km)
Echt een topper is deze wandeling. Het startpunt is in Mander, ca. 7 km rijden van ons hotel vandaan. We starten bij de molen Van Bels en het informatie punt IJs en Es wat ons, indien het open was geweest, de geschiedenis van dit bijzondere landschap had kunnen vertellen. De ontstaansgeschiedenis van de Twentse wallen gaat miljoenen jaren terug toen hier een reusachtige gletsjer heeft gelegen die voor dit landschap heeft gezorgd. Aan het einde van de wandeling hebben wij nog gezellig een drankje kunnen drinken bij de bijzondere watermolen Van Bels.

Dag 4
De Lutte (ca. 18 km)
Opnieuw een prachtige wandeling over en door het coulissen landschap van Twente met een paar prachtige oude gerestaureerde boerderijen. Vandaag een heerlijke lunchstop gehad bij restaurant het Sterrenbos in Beuningen. Helaas aan het einde van de dag een verschrikkelijke regen en hagelbui gehad en gelukkig kunnen schuilen bij een boer in de schuur bij de koeien. Hierna hebben wij helaas een stuk van de route moeten missen omdat een boer in overleg met de gemeente het pad hebben afgezet. We hebben gekozen voor alternatieve route en is alles toch nog goed gekomen en veilig met eigen vervoer (auto) terug naar ons hotel gegaan.

Dag 5
Langs de Dinkel (ca. 12 km)
Na het ontbijt checken we uit in het hotel en maken we ons klaar voor een laatste wandeling. In tegenstelling tot de voorgestelde route vertrekken wij vandaag opnieuw vanuit De lutte, maar nu bij paviljoen het Lutterzand om een rondje om het Lutterzand te maken. Voor veel mensen uit Twente het mooiste stukje natuur, en hier maken wij kennis met een van de weinige oer riviertjes die Nederland nog rijk is, namelijk De Dinkel. Deze meandert zich een weg , door het landschap en heeft in de loop der eeuwen een hoge zandwal uitgesleten in het landschap. Na afloop van deze laatste wandeling genieten wij met z’n allen nog bij paviljoen het Lutterzand van een heerlijke pannenkoek, soepje en of kroket met brood alvorens we van elkaar afscheid nemen. Tenslotte nog  een groepsfoto gemaakt en hebben elkaar een goede reis toegewenst.

De week van 13 juni  hebben wij met een groep van 11 personen een ongelooflijk mooie wandelweek gehad in het mooie Twente.
We hebben een ronde Ootmarsum gelopen, in het Springendal, Twentse Wallen, langs de Dinkel een stukje Duitsland en aan het einde het Lutterzand.Fantastisch weer, geen spatje regen, soms een beetje warm, maar geen centje pijn bij de groep, petje af voor iedereen, en hopelijk tot een volgende wandelvakantie.

Oostmarsum Wandelvakantie Aktiva Tour 19 september tm. 23 september.

De afgelopen week weer 5 heerlijke wandelingen ondernomen en mogen begeleiden met een leuke groep van 12 personen door het het Twentse Landschap.Veel afwisseling in de wandelingen van bos en heide, langs de Dinkel en het Sprengendal en het dal van de Mosbeek met zijn natuurlijke bronnen. Kortom weer een geslaagde vakantie voor degene die via Aktiva Tours hebben geboekt voor deze wandelvakantie. Hopelijk tot een volgende keer lieve mensen en de hartelijke groeten van Dutchwalker.nl

Onderstaande foto’s zijn gefotografeerd door Gera den Dikken, dankjewel voor je bijdrage aan mijn website, om het album te bekijken klik op de foto.

Onderstaande foto’s zijn gefotografeerd door Denise Hendriks, dankjewel voor je bijdrage aan mijn website.

Onderstaande foto’s zijn gefotografeerd door Evelien Teunisse, dankjewel voor je bijdrage aan mijn website.